16. června 2007

Džíny na míru

Do Indonésie se mnou odcestovaly i džíny, které jsem tady v dalekých tropech nosila již před šesti lety. Už při odjezdu mi tedy bylo jasné, že se s nimi budu muset brzy rozloučit a najít si za ně náhradu, což by v zemi, kde nechává své kolekce šít mnoho celosvětově známých značek a obchody přetékají levným oblečením neměl být žádný problém. Když už mé letité přítelkyně začaly v citlivých partiích nebezpečně slábnout a hrozilo tak, že při prvním předklonu způsobím všeobecné pohoršení, vydala jsem se na nákupy do rušného obchodního střediska v centru Yogyakarty.

Se svým přáním koupit si džíny rovného střihu jsem ale moc šancí na úspěch neměla: nabídka v obchodech plně odpovídala žhavému módnímu trendu - kalhotám u kotníků zúženým, tzv. pensil (tužkám). Pokud prodavačky konečně našly požadovaný model, většinou mi střih přizpůsobený malé postavě indonéského zákazníka neseděl. Přiznám se, že mě neúspěch odradil a do dalšího hledání jsem se už nepouštěla s tím, že si nechám své stařešiny raději záplatovat. O potížích při nákupu oblečení mé velikosti jsem se zmínila kamarádovi, který přišel s překvapivým řešením: nechat si džíny ušít na míru.

Služba šití džín na míru se rozšířila z města Bandung na západní části ostrova Jáva. Toto čtvrté největší indonéské město, kterému se díky jeho četným parkům a evropské atmosféře přezdívá „Paříž Jávy“, je jedním z nejvýznamnějších center textilního průmyslu v Indonésii. Značkové oblečení šité v místních továrnách se tu prodává za nízké ceny v tzv. factory outlet, které jsou společně s ulicí Cihampelas, známé pro její velkou nabídku džínového oblečení jako Jeans Street (Džínová ulice), hlavní atrakcí pro domácí turisty. Jeden podnikavec z Bandungu si před dvěma roky otevřel dvě dílničky s názvem – jak jinak - Bandung Jeans i v Yogyakartě.

Přestože je nabídka v obchodech s džínovým oblečením široká, stále se najde dostatek zákazníků, kteří si nechají džíny raději ušít. Důvody jsou různé: buď nemůžou najít model, který by jim vyhovoval střihem či velikostí, touží po originalitě nebo se orientují spíše podle ceny. V pobočce Bandung Jeans na ulici Parangtritis v jižní části Yogyakarty, kde jsem si nechala ušít své nové džíny i já, si na tělo přesně padnoucí oblečení objedná každý týden průměrně padesát zákazníků, většinou mužů. Nejžádanějším artiklem jsou kalhoty, které vám tu zhotoví do dvou dnů za cenu 75 000 rupií včetně látky. V porovnání s cenami v obchodech sahajícím od 300 000 rupií výše (legendární Levis 501 stojí něco přes milión rupií), se jedná se o cenu více než příznivou. Džínovou bundu přesně podle vašich představ tu pak pořídíte za 100 000 rupií.

Šest krejčích původem ze Západní Jávy šije v malé dílničce, kde i v noci spí, kalhoty, bundy, sukně a jiné oblečení z džínoviny dovážené z továren v Bandungu. Zatímco do obchodů se dodává látka v rolích, dílny odebírají již nastříhané kusy látky o šířce 1,25 m a délce 1,5, které vystačí na ušití jednoho typu oblečení. Látky se čas od času obměňují s ohledem na současný převládající vkus a módní trendy. Ačkoliv si zákazník může vybrat z několika druhů látek (kromě džínoviny také manchestru a kostkované bavlny vhodné na sportovní kalhoty) a barevností, nabídka zdaleka nemůže uspokojit každého. Na své si tu přijdou především milovníci jednobarevných a lehce žíhaných látek. Pokud jste si však oblíbili džíny vybělené, nezbývá vám, než nakupovat v obchodech nebo si nechat džíny ušít v Bandungu, kde je možné si nechat látku i vybělit. Džínovina tak, jak ji známe ze značkových obchodů, je také pevnější a drží lépe tvar.

Většina zákazníků přijde do dílny s určitou představou, kterou vysvětlí krejčímu či mu ji ukáží na fotce v časopisu. Krejčí si tvar oblečení se všemi detaily (tvar prošívání, kapsy atd.) překreslí do sešitu, kam po důkladném změření doplní míry zákazníka. Pak už jen zbývá vybrat si látku, barvu nitě, kterou budou džíny ušity, a tvar nýtků a jiných ozdob. Já jsem ale zvolila z mého hlediska jednodušší cestu a nechala si džíny ušít s malými změnami podle svých starých kalhot. S výsledkem jsem byla spokojena: džíny jsou ušity precizně a přesně tak, jak jsem si přála. Jediná vada na kráse je octový smrad, který pochází z chemikálií na ošetření látky a nezmizel ani po vyprání. Nové džíny mě teď budou ale provázet dalších pár let, tak snad pach časem vyprchá.

Žádné komentáře: